منتشر شده در 06 بهمن 1394

 دسترسی به پرتال مدیریت حرفه ای شعب بانکها

مدیران شعب، نقشی بسیار مهم و اساسی در موفقیت و پیشبرد استراتژی‌ها و اهداف بانک دارند. سودآوری و توسعه کسب و کار بانک‌ها تا حد زیادی مرهون تلاش‌ها و زحمات مدیران و کارکنان شعب آن‌ها است.

بانک‌ها حتی اگر از پیشرفته‌ترین سیستم‌های الکترونیکی بانکی استفاده کنند، محصولات و خدمات متنوعی را ارائه دهند و شعب خود را در بهترین مناطق و با زیباترین دکوراسیون و تزئینات داخلی دایر نمایند، چنانچه از مدیران لایق و توانمند و نیروی انسانی شایسته در شعب خود برخوردار نباشند، هرگز قادر به جلب و جذب مشتری و تحقق اهداف خود نخواهند بود.

مدیریت و اداره یک شعبه بانک به دانش و مهارت‌های متعددی نیاز دارد. مهم‌ترین این مهارت‌ها عبارتند از مهارت در مدیریت سرمایه انسانی شاغل در شعبه، مهارت در استفاده بهینه از منابع، مهارت در ارائه خدمات بیش از حد انتظار به مشتری و مهارت در توسعه کسب و کار. در جهان کنونی که اقتصاد و کسب و کارها جهانی و تا حد زیادی الکترونیکی شده و رقابت و نوآوری در کلیه صنایع، از جمله صنعت بانکداری شدت یافته است، مسئولیت مدیران شعب به مراتب دشوارتر شده است. مدیران شعب در این دوره از زمان، تنها در صورتی می‌توانند در عرصه رقابت با بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری داخلی و جهانی نایل به کسب موفقیت شوند که خود را با دانش بانکی روز تجهیز کنند و مهارت‌های جدید بانکی (مانند: بازاریابی، مدیریت روابط با مشتری، مدیریت ریسک، استفاده از ابزارهای نوین مالی و بانکداری الکترونیکی) را کسب نمایند.

مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران همواره کوشش نموده است که در کنار برنامه‌های آموزشی بلندمدت در مقاطع مختلف تحصیلی و آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی، نسبت به برگزاری همایش‌های علمی همت گمارد. همایش بانکداری اسلامی که بیست و دومین آن در شهریور ماه سال جاری برگزار شد، از جمله این همایش‌ها می‌باشد. با توجه به اهمیتی که مدیریت شعبه در پیشبرد اهداف بانک دارد، مؤسسه بر آن شد که افزون بر همایش‌های سالانه بانکداری اسلامی، همایشی هم در مورد مدیران موفق شعب بانکها برگزار نماید تا فرصتی فراهم آید که مدیران موفق شعب بانک‌ها افزون بر استفاده از سخنرانی‌های علمی بتوانند دلایل موفقیت خود را مطرح کرده و از تجارب یکدیگر بهره‌مند شوند. افزون بر آن این فرصت فراهم خواهد شد تا سه نفر از موفق‌ترین مدیران شعب هر بانک شناسایی شده و از خدمات آنان به نحو شایسته‌ای تقدیر شود.

نخستین همایش مدیران موفق شعب در نهم مرداد 1389 پس از سخنرانی افتتاحیه ریاست محترم مؤسسه عالی بانکداری، با سخنرانی قائم مقام محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز و با ایراد سخنرانی مدیرعامل وقت بانک ملی ایران و پنج سخنرانی علمی و کاربردی دیگر ادامه یافت. در این همایش دو میزگرد نیز با شرکت رؤسای موفق شعب برگزار شد و از خدمات رؤسای شعب موفق برگزیده تقدیر به عمل آمد. 

با توجه به تجربیات کسب شده در این همایش، در دومین همایش که در تاریخ 12 بهمن 1390 برگزار گردید، کوشش به عمل آمد تا ضمن رفع نواقص همایش گذشته، بر غنای مطالب علمی و مشارکت هر چه بیشتر رؤسای شعب موفق در انتقال تجارب خود افزوده شود.

شایان ذکر است که دومین همایش مدیران موفق شعب، پس از سخنرانی افتتاحیه ریاست محترم مؤسسه عالی آموزش بانکداری، با سخنرانی جناب آقای بهمن مسگرها، عضو محترم هیأت عامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دو سخنرانی توسط مدیران عامل دو بانک به نمایندگی از بانکهای دولتی و خصوصی (جناب آقایان دکتر رامین پاشایی فام و دکتر مجید قاسمی) آغاز و با چهار سخنرانی علمی و کاربردی ادامه یافت. ویژگی مهم این همایش نسبت به همایش قبلی، ایراد سخنرانی توسط دو مدیر شعبه موفق در بیان علل موفقیت‌های کسب شده و تشکیل دو میزگرد حرفه‌ای با تأکید بیشتر بر تبادل تجربیات مدیران موفق شعب بانک‌ها با یکدیگر بود.
سومین همایش رؤسای موفق شعب بانکهای سراسر کشور، با هدف دانش افزایی علمی و حرفه­ ای رؤسای منتخب شعب، تبادل تجربیات موفقیت آمیز آنان و تجلیل از حائزین رتبه­ های برتر در تاریخ هفتم بهمن ­ماه سال 1391 در محل سالن همایش­های مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران برگزار گردید.

این همایش که در ساعت 8:30 صبح روز شنبه هفتم بهمن ­ماه سال جاری در محل مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران با حضور بیش از 300 نفر از مدیران ارشد نظام بانکی کشور و مدیران میانی و رؤسای برگزیده موفق شعب 24 بانک از سراسر کشور تشکیل شد.

چهارمین همایش رؤسای موفق شعب شبکه بانکی کشور نیز با محوریت و شعار  «بانکداری مجازی، ارتقای عملکرد بانکها» و در جهت تعقیب اهدافی چون، تقویت مهارتها و دانش افزایی علمی و حرفه­ ای در زمینه علوم بانکی مورد نیاز رؤسای شعب، بحث و تبادل نظر میان رؤسای شعب در رابطه با انتقال تجربیات موفقیت آمیز خود و نیز تجلیل از تلاش­های این مدیران عملیاتی (شعب) شبکه بانکی کشور، از سوی مؤسسه عالی بانکداری ایران با همکاری شبکه بانکی کشور در تاریخ دوشنبه 28 بهمن ماه 1392 در محل سالن همایش­های مؤسسه برگزار گردید.

در این همایش که در ساعت 8:30 صبح پس از تلاوت آیاتی از کلام ا... مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران بطور رسمی آغاز بکار کرد پس از سخنرانی افتتاحیه معاون محترم نظارتی بانک مرکزی، مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی و همچنین مدیران عامل بانک­های پاسارگاد، اقتصادنوین، آینده به همراه عضو هیأت مدیره بانک سپه و جناب آقای دکتر پیمان نوری بروجردی (استاد دانشگاه و از مدیران نظام بانکی) بعنوان سخنران اصلی به ایراد موارد و مطالب تخصصی و کاربردی مورد نیاز رؤسای شعب پرداختند.

در همایش مذکور که با حضور مدیران عامل محترم و اعضای هیأت مدیره و مدیران امور شعب و روابط عمومی 29 بانک و مؤسسه اعتباری برگزار گردید، قریب به 300 تن از رؤسای منتخب شعب بانک­های کشور که با توجه به ضوابط و شاخص­ های  تدوین شده از سوی کمیته علمی همایش و از سوی بانک­ها معرفی شده بودند مشارکت داشتند. همچنین شاهد ارائه سخنرانی دو رئیس شعبه برگزیده در خصوص ارائه و انتقال تجربیات مفید خود در اداره شعب به سایر همگنان خود بودیم و نیز با برگزاری یک میزگرد تخصصی متشکل از 8 نفر از رؤسای شعب منتخب بانک­های بخش دولتی و خصوصی، مدیران عملیاتی  بانک­های کشور موارد و موضوعات مختلف و مشکلات مبتلابه و تجربیات خود در جهت ارتقای عملکرد شعبه و مشتری مداری و جذب منابع و کاهش مطالبات غیرجاری شعبه متبوع خود به بحث و تبادل نظر پرداختند.

خاطرنشان می­ سازد که در سخنرانی افتتاحیه که توسط آقای دکتر رضوی ریاست مؤسسه عالی بانکداری ایران ایراد گردید وی ضمن عرض خیرمقدم و خوش آمد گویی به مدعوین و حاضرین در همایش و قدردانی از حضور رؤسای برگزیده شعب  شبکه بانکی کشور و تجلیل از زحمات و تلاش­های خستگی­ ناپذیر آنان در اجرای کارایی سیاست­های پولی در سطح شعب اظهار نمود: هدف از برگزاری این سلسله همایش­ها از یک سو قدردانی از تلاش­های بی­ وقفه مدیرانی است که در حقیقت جلودار خدمت رسانی به مردم، جامعه و اقتصاد کشور در صنعت بانکداری بوده و از سوی دیگر، انتقال تجربیات موفقیت ­آمیز  این عزیزان به دیگر همتایان و همکاران خود در شبکه بانکی و آشنایی با تغییرات و تحولات جدید در صنعت بانکداری و  چالش­های آن بوده است.

ایشان همچنین در ادامه سخنرانی خود اظهار داشت: ارزیابی­ های انجام شده از برگزاری سه دوره گذشته همایش رؤسای موفق شعب همگی حاکی از استقبال فراوان بانک­ها بوده است به­ گونه­ ای که برغم تقاضای مستمر بانک­ها برای اختصاص سهمیه  بیشتری برای معرفی مدیران برتر شعب خود، به علت محدودیت گنجایش سالن همایش و امکانات اجرایی برگزاری این همایش، پاسخگویی به این تقاضاها از سوی مؤسسه عالی بانکداری ایران امکان­پذیر نبوده است. همچنین آقای دکتر رضوی با بیان روند آماری برگزاری سه دوره همایش اظهار نمود که تاکنون، همایش­های اول تا سوم رؤسای موفق شعب در 9 مرداد ماه 1389، 12 بهمن ماه 1390 و 7 بهمن ماه 1391 برگزار شده و اکنون شاهد برگزاری چهارمین همایش با حضور 29 بانک  دولتی و غیردولتی می­باشیم به نحویکه این آمارها موفقیت دست­اندرکاران و برگزارکنندگان همایش در نیل به اهداف مدنظر همایش­های رؤسای موفق شعب بوده است.