منتشر شده در 08 آبان 1394
مدیران شعب، نقشی بسیار مهم و اساسی در موفقیت و پیشبرد استراتژیها و اهداف بانک دارند. سودآوری و توسعه کسب و کار بانکها تا حد زیادی مرهون تلاشها و زحمات مدیران و کارکنان شعب آنها است.
بانکها حتی اگر از پیشرفتهترین سیستمهای الکترونیکی بانکی استفاده کنند، محصولات و خدمات متنوعی را ارائه دهند و شعب خود را در بهترین مناطق و با زیباترین دکوراسیون و تزئینات داخلی دایر نمایند، چنانچه از مدیران لایق و توانمند و نیروی انسانی شایسته در شعب خود برخوردار نباشند، هرگز قادر به جلب و جذب مشتری و تحقق اهداف خود نخواهند بود.
مدیریت و اداره یک شعبه بانک به دانش و مهارتهای متعددی نیاز دارد. مهمترین این مهارتها عبارتند از مهارت در مدیریت سرمایه انسانی شاغل در شعبه، مهارت در استفاده بهینه از منابع، مهارت در ارائه خدمات بیش از حد انتظار به مشتری و مهارت در توسعه کسب و کار. در جهان کنونی که اقتصاد و کسب و کارها جهانی و تا حد زیادی الکترونیکی شده و رقابت و نوآوری در کلیه صنایع، از جمله صنعت بانکداری شدت یافته است، مسئولیت مدیران شعب به مراتب دشوارتر شده است. مدیران شعب در این دوره از زمان، تنها در صورتی میتوانند در عرصه رقابت با بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری داخلی و جهانی نایل به کسب موفقیت شوند که خود را با دانش بانکی روز تجهیز کنند و مهارتهای جدید بانکی (مانند: بازاریابی، مدیریت روابط با مشتری، مدیریت ریسک، استفاده از ابزارهای نوین مالی و بانکداری الکترونیکی) را کسب نمایند.
مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران همواره کوشش نموده است که در کنار برنامههای آموزشی بلندمدت در مقاطع مختلف تحصیلی و آموزشهای کوتاه مدت تخصصی، نسبت به برگزاری همایشهای علمی همت گمارد. همایش بانکداری اسلامی که بیست و دومین آن در شهریور ماه سال جاری برگزار شد، از جمله این همایشها میباشد. با توجه به اهمیتی که مدیریت شعبه در پیشبرد اهداف بانک دارد، مؤسسه بر آن شد که افزون بر همایشهای سالانه بانکداری اسلامی، همایشی هم در مورد مدیران موفق شعب بانکها برگزار نماید تا فرصتی فراهم آید که مدیران موفق شعب بانکها افزون بر استفاده از سخنرانیهای علمی بتوانند دلایل موفقیت خود را مطرح کرده و از تجارب یکدیگر بهرهمند شوند. افزون بر آن این فرصت فراهم خواهد شد تا سه نفر از موفقترین مدیران شعب هر بانک شناسایی شده و از خدمات آنان به نحو شایستهای تقدیر شود.
نخستین همایش مدیران موفق شعب در نهم مرداد 1389 پس از سخنرانی افتتاحیه ریاست محترم مؤسسه عالی بانکداری، با سخنرانی قائم مقام محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز و با ایراد سخنرانی مدیرعامل وقت بانک ملی ایران و پنج سخنرانی علمی و کاربردی دیگر ادامه یافت. در این همایش دو میزگرد نیز با شرکت رؤسای موفق شعب برگزار شد و از خدمات رؤسای شعب موفق برگزیده تقدیر به عمل آمد.
با توجه به تجربیات کسب شده در این همایش، در دومین همایش که در تاریخ 12 بهمن 1390 برگزار گردید، کوشش به عمل آمد تا ضمن رفع نواقص همایش گذشته، بر غنای مطالب علمی و مشارکت هر چه بیشتر رؤسای شعب موفق در انتقال تجارب خود افزوده شود.
شایان ذکر است که دومین همایش مدیران موفق شعب، پس از سخنرانی افتتاحیه ریاست محترم مؤسسه عالی آموزش بانکداری، با سخنرانی جناب آقای بهمن مسگرها، عضو محترم هیأت عامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دو سخنرانی توسط مدیران عامل دو بانک به نمایندگی از بانکهای دولتی و خصوصی (جناب آقایان دکتر رامین پاشایی فام و دکتر مجید قاسمی) آغاز و با چهار سخنرانی علمی و کاربردی ادامه یافت. ویژگی مهم این همایش نسبت به همایش قبلی، ایراد سخنرانی توسط دو مدیر شعبه موفق در بیان علل موفقیتهای کسب شده و تشکیل دو میزگرد حرفهای با تأکید بیشتر بر تبادل تجربیات مدیران موفق شعب بانکها با یکدیگر بود.
امید است که برگزاری چنین همایشهایی بتواند در ارتقاء سطح علمی و دانش کاربردی نیروی انسانی شاغل در بانکهای کشور مؤثر واقع شود.